În jur de 40% din populația Republicii Moldova se informează din rețelele sociale, care rămâne însă a fi un teren fertil pentru lansarea și multiplicarea mesajelor false. Cum funcționează Facebook și Telegram și care este partea de responsabilitate a rețelelor sociale în manipularea informațiilor? Am discutat aceste aspecte cu participanții celui deal doilea modul al cursului de formare media, desfășurat în cadrul proiectului „inforMD – împotriva dezinformării în Republica Moldova”. 

În cadrul primei sesiuni, care a avut loc pe 16 septembrie 2021, Maria Levcenco, experta media IPIS, a analizat efectele utilizării sporite a internetului și a rețelelor de socializare, a vorbit despre conceptul economiei de clic și instrumentele pentru combaterea falsurilor online, dar și despre dilema reglementării noilor media, studiul de caz fiind Trump vs. Twitter.

O descriere atotcuprinzătoare a industriei de dezinformare din Republica Moldova a fost realizată de media managerul Dumitru Țira, în cadrul celei de-a doua sesiuni, care a avut loc pe 23 septembrie 2021. Pe lângă aceasta, expertul a explicat cum să identificăm site-uri false, cum arată în practică o fabrică de troli, cine sunt acești oameni și care sunt costurile reale ale unei campanii de dezinformare.

Cursul de formare media este compus din patru module, iar umătoarele activități vor avea loc în luna octombrie 2021.

Conținutul primului modul îl puteți consulta aici: A fost dat start cursului de formare media pentru tineri din cadrul proiectului „#inforMD – împotriva dezinformării în Republica Moldova” – Institutul pentru Inițiative Strategice (ipis.md)

Proiectul “inforMD – împotriva dezinformării în Republica Moldova” este implementat de către Institutul pentru Politici Europene de la Berlin (IEP), în parteneriat cu Institutul pentru Inițiative Strategice (IPIS) și Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), cu suportul Oficiului Federal pentru Afaceri Externe al Germaniei.