Jurnalista rusă Arina Borodina s-a întâlnit cu participanții programul “Dialogurile transnistrene: ediția pentru femei” în cadrul unui webinar cu tema “Regulile comunicării eficiente cu jurnaliștii”. Pe parcursul întâlnirii online, experta a explicat cum să te pregătești pentru un interviu și cum să reacționeze în situații de criză.

Una din regulile de bază – pentru declarații sau comentarii publice mereu trebuie să fie un motiv.

 Arina Borodina: Nu alergați după jurnaliști care să sună sau să scriu doar pentru a fi menționați în fluxul general de știri, deoarece comentariile făcute fără ocazie sunt susceptibile de a vă afecta imaginea. Iar dacă nu sunteți în temă sau nu cunoașteți detaliile subiectului, ar trebui să refuzați categoric. Dacă nu sunteți un expert în subiect sau în situația respectivă, atunci comentariul dvs. în afara subiectului va părea ciudat și cu siguranță nu vă va spori popularitatea și credibilitatea în fața publicului.

În cazul comentariilor scrise, Arina Borodina recomandă înainte de interviu să precizați ce ați dori să fie luat în considerare de jurnaliști.

Arina Borodina: Nu aș renunța la idea de a vă arăta interviul înainte de publicare. În acest fel puteți evita să fiți înțeles greșit sau să fiți interpretat greșit. Anunțați înainte de interviu că doriți să îl citiți într-o formă finalizată și să îl apropbați. Dacă aveți ocazia, puneți dispozitivul de înregistrare lângă dumneavoastră. Asigurați-vă că aveți propria copie a conversației. Acest lucru este important.

 Un aspect important este necesitatea de a adapta termenii tehnici și complecși, la publicul cu care comunicați și de a-i dilua cu exemple concrete.

Când vă pregătiți pentru un interviu experta recomandă să căutați statistici, fapte și să vă scrieți cifre exacte. Puteți pune notițe în fața ochilor. “Niciodată să nu vă fie rușine de faptul că nu știi ceva”, spune jurnalista.

Deasemenea Borodina a recomandat cum să ieșiți din situații de criză.

Arina Borodina: Să prespunem că numele dumneavoastră este subiectul unui scandal, sunteți cumva discreditat public. Pot exista reacții diferite. Uneori este mai bine să păstrați tăcerea și să nu spuneți nimic. Consultați-vă cu un purtător de cuvânt. Un răspuns sincer va fi bine primit de către public, dar fără crize de lacrimi. Lacrimile ar trebui să fie doar în situații justificate. Lacrimile, mai ales pe video, creează uneori efectul opus și nu sunt întotdeauna înțelese de public. Dar aici totul este foarte individual. O emoție vie este totuși mai bună decât una moartă, dar uneori și lipsa comentariilor este o soluție.

 Jurnalista recomandă să vă gândiți din timp cum veți încheia interviul.

“Nu prea îmi place când oamenii spun «vă mulțumesc pentru atenție» sau «vă mulțumesc foarte mult». Finalul este important, trebuie gândit și el”, a conchis Borodina.

 Din programul  “Dialoguri transnistrene: ediția pentru femei” face parte un grup de femei de pe ambele maluri ale Nistrului. Toamna aceasta ele se întâlnesc săptămânal pe platforma online ZOOM, pentru a participa la seminarele tematice, organizate de IPIS.

Finanțarea acestui program este oferită de Ministerul Afacerilor Externe al Irlandei și al Serviciului Public Federal Afaceri Externe, Comerț Exterior și Cooperare Internațională al Regatului Belgiei.